دغدغه امروز؛ شیوع مصرف ماده مخدر ماریجوانا در بین نوجوانان و جوانان

ماده مخدر ماریجوانا
ماده مخدر ماریجوانا
خانه اخبار علمی یزد دغدغه امروز؛ شیوع مصرف ماده مخدر ماریجوانا در بین نوجوانان و جوانان
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

یزد نیوز : ماده توهم زای ماریجوانا به گل، علف، گراس، جوینت و یا وید معروف است. ماریجوانا ترکیبی از گیاه شاه‌دانه است که به عنوان داروی فعال‌کننده روان یا در برخی موارد به عنوان داروی طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جز ماریجوانا، ترکیبات دیگری از گیاه شاه‌دانه نظیر حشیش و روغن حشیش نیز به‌دست می‌آید. اولین نشانه‌ها از مصرف ماریجوانا به هزارهٔ سوم پیش از میلاد یا ۵ هزار سال پیش از این مربوط می‌شود.

ماده مخدر ماریجوانا
ماده مخدر ماریجوانا

تمامی ماریجواناهایی که تا قبل از دهه 1980 در دنیا مصرف میشد قدرت اعتیاد آوری زیادی نداشتند اما با دستکاری ژن گیاه شاهدانه، میزان ماده روانگردان در ماریجوانایی که امروز مصرف میشود بین 3 تا 30 برابر بیشتر از انواع ماریجواناهای سنتی است و بسیار هم اعتیادآور است!

علاوه بر دستکاری ژنتیکی، مواد روانگردان این گیاه یا همان HTC، به طور صنعتی هم تولید میشود که قدرتش چندین ده برابر THC موجود در گیاه طبیعی شاهدانه است که بر روی علفهای هرز بی مصرف اسپری میکنند و در بسته بندی های مختلف وارد شبکه فروش میشود.

وقتی فردی ماریجوانا مصرف میکند، اثراتش به دو نوع در او بروز پیدا میکند:

اول اینکه یک حالت سرخوشی و آرامش رو تجربه میکند که لحظاتی از هیاهوی دنیای اطراف دور میشود.
دوم اینکه سیستم شناختی مغز دچار تغییر میشود. مثلا سیستم ادراک، بو، صدا، نور و لمس دچار تغییرات محسوسی میشود. پروسه تفکر تغییر میکند یعنی ممکن است فرد مصرف کننده به شدت شکاک و پارانوئید بشود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که مواد مخدری مانند هروئین آسیبش به روان و مغز انسان به مراتب کمتر از مصرف ماریجوانا است!! هروئین عموما بر روی دو نقطه از مغز تمرکز میکند در حالیکه در تحقیقات مشاهده شده است که مصرف ماریجوانا 550 نقطه از مغز را درگیر میکند.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکرر ماریجوانا باعث افت محسوس سطح آی کیو میشود.

یکی از عجیب ترین صدمات ناشی از مصرف مزمن ماریجوانا، سندرمی به نام “سندرم بی انگیزگی” است. به این معنی که بعد از مدتی مصرف مداوم، مصرف کننده به شدت نسبت به اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت میشود.

طبق تحقیقاتی که بر روی نیروی نظامی سوئد انجام شده است مشاهده شده که 34 درصد از سربازانی که خودکشی کرده بودند قبل از خودکشی ماریجوانا مصرف کرده بودند.

تحقیقات دیگری نشان داده است که احتمال خودکشی ازطریق پریدن از ارتفاع، در کسانی که ماریجوانا مصرف میکنند 19 برابر بیشتر از بقیه است. مصرف ماریجوانا میتواند به شدت باعث ایجاد خشونت و پرخاشگری شود. از 268 قاتلی که به جرم قتل در نیویورک در زندان بوده اند، ظاهرا 73 نفر از آنها تحت تاثیر مصرف ماریجوانا مرتکب قتل شده بودند.

مصرف ماریجوانا همینطور احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی و اختلالات اضطرابی را افزایش میدهد. حافظه ی کوتاه مدت را تقریبا نابود میکند، همینطور به شدت کارکرد فرد را در رانندگی کاهش میدهد. اثر ماریجوانا کاملا مشابه با الکل در رانندگی است. مشاهده شده که رانندگانی که ماریجوانا مصرف کرده بودند 7 برابر بقیه در خطر تصادفات شدید قرار داشتند.

نوجوانان عموما بیشتر در معرض آسیب بدنی ناشی از مصرف ماریجوانا هستند. این موضوع هم به این دلیل است که سیستم هورمونی نوجوانان خیلی ثبات ندارد. زنان باردار و همچنین کسانی که در خانواده خود سابقه هرگونه بیماری روانی داشته باشند نیز در معرض آسیبهای روانی بیشتری هستند.

ماریجوانا و اثرات مخرب آن
ماریجوانا و اثرات مخرب آن

متاسفانه مصرف این ماده به طرز وحشتناکی در کشور ما در حال افزایش است. تغییر نام مخدر ماریجوانا به گل در ایران تاکتیک جدید فروشندگان و دلالان مواد مخدر است. چرا که همه پدر و مادرها حشیش و ماریجوانا را میشناسند و کافیست فرزندانشان به جای ماریجوانا بگویند گل مصرف میکنند و والدین از همه جا بیخبر نیز فکر میکنند که این ماده حتما طبیعی است و اثرات آن مانند حشیش و مواد مخدر صنعتی نیست.
به امید روزی که شاهد کاهش آمار مصرف تمامی انواع مواد مخدر در کشور باشیم…

بیشتر بخوانید: 3 روش خانگی و آسان برای داشتن دندان های سفید



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید