خواص گردو؛ 7 خاصیت شگفت انگیز گردو برای سلامت بدن، لاغری و بارداری

گردو و خواص آن
گردو و خواص آن
خانه سلامت و پزشکی خواص گردو؛ 7 خاصیت شگفت انگیز گردو برای سلامت بدن، لاغری و...
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نظرات:1

گردو (walnuts) نوعی از خشکبار است. درخت آن جوز یا گَوز نام دارد (نام علمی آن  juglans است) و از خانواده راش سانان است. این درخت دارای ارتفاع 10 تا 15 متر است. بهترین نوع گردو در جهان معروف به گردوی ایرانی است زیرا از ایران به خاورمیانه و از آنجا به یونان و روم و سپس به انگلستان راه یافته است.

گردو و خواص آن
گردو و خواص آن

تاریخچه گردو

گردو از درختان بومی آسیا است. بزرگترین جنگل هایی که از درختان گردو تشکیل شده است را میتوان در استان جلال آباد قرقیزستان شومشاهده کرد. شواهد نشان می دهد که کشت گردو به بابل به حدود 2000 سال قبل بازمیگردد. شواهد باستان شناسی دیگری که در سایتهای نوسانی فرانسه یافت شده است نشان می دهد که کشت گردو در اروپا حداقل مربوط به 8000 سال پیش است!

در طب سنتی و قدیمی نیز بسیار راجع به مزایای گردو نوشته شده است. پرورش انتخابی گردو به یونانی های باستان برمیگردد. درختان گردو توسط یونانی های باستان و رومی های قبل از قرون وسطی به سراسر اروپا و بخش های شمال آفریقا راه یافته است.

پس از آن گردو به انگلستان و آمریکای شمالی گسترش یافت که به آن نام “گردو انگلیسی” داده شد. امروزه بزرگترین تولید کنندگان گردو چین، ایران و ایالات متحده هستند. گردوهای موجود در بازار عمدتا شامل درختان گردو فارسی یا انگلیسی هستند که بیشترین سهم از گردوهای خوراکی جهان را دارند.

فواید گردو برای سلامتی

طبق گزارشی که در مجله آمریکایی تغذیه منتشر شده است میتوان گفت گردو در مقایسه با اکثر آجیل هایی که حاوی اسیدهای چرب غیرقابل اشباع هستند منحصر به فرد است؛ زیرا غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده است. گردو دارای چندین ماده مفید برای سلامتی است، مانند اسید آمینه، اسید آرژینین، آهن، فیبر. وجود این مواد گردو را به یک ماده شگفت انگیز تبدیل کرده است.

همانطور که احتمالا متوجه شده اید، یکی از دلایلی که باعث ارزشمند شدن گردو از لحاظ غذایی است وجود مقادیر زیادی امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3 نه تنها برای سلامت قلب و سلامت مغز مفید هستند، بلکه برای کنترل التهاب، بهبود گردش خون، حافظه، پردازش فکر و کنترل قند خون نیز مفید هستند.

در ادامه این مقاله از یزدنیوز به بررسی فواید گردو خواهیم پرداخت.

 

1. مبارزه با افسردگی
امگا 3 موجود در گردو از عملکرد مغز حمایت می کند. شواهد بیولوژیکی وجود دارد که نشان میدهد میزان کم چربی های امگا 3 موجب از بین رفتن افسردگی و همچنین اختلالات رفتاری و شناختی می شود. این به این معنی است که گردو به عنوان یک درمان طبیعی برای افسردگی عمل می کند.
امگا 3 موجود در گردو کمک می کند تا سلول های نرم و مایع بیرونی تشکیل شود که به آنها توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را می دهد. این امر باعث ایجاد حرکات انتقال دهنده های عصبی “احساس خوب” مانند دوپامین و سروتونین برای انتقال و یا خارج سلول ها میشود. بدون وجود امگا 3 کافی در رژیم غذایی، عملکرد عصبی شما دچار اختلال می شود و بسیاری از افراد دچار احساس اضطراب، استرس مزمن، خستگی و تغییرات خلق و خو میشوند. به همین دلیل است که گردو برای مبارزه با افسردگی و اضطراب حیاتی است.

 

2. بهبود سلامت مغز و تقویت حافظه
گردو یک غذای فوق العاده است که روند پیری مغز را کند میکند. چربی امگا 3 موجود در گردو برای تقویت حافظه و قدرت پردازش مغز مهم است. علاوه بر افسردگی و بیماری های شناختی که با مصرف گردو میتوان آنها را از بین برد، مصرف گردو برای مقابله با بیماری هایی که مرتبط با افزایش سن است مانند بیماری آلزایمر و سایر اختلالات حافظه مفید است.
مطالعات محققان گروه بیوشیمی و مغز و اعصاب دانشگاه کراچی درمورد اثرات گردو بر یادگیری و حافظه در موش ها و تجزیه و تحلیل مغز آنها نشان میدهد که مصرف گردو باعث افزایش عملکرد عصبی، محافظت در برابر آسیب و بهبود در اعصاب و کنترل متابولیسم در بدن میشود.

 

3. بهبود سلامت قلب
بین میزان مصرف امگا 3 و بهبود سلامت قلب رابطه ی قوی وجود دارد. طبق مطالعات انجام شده، گردو به دلیل امگا 3 موجود در آن به حفظ سلامت شریان ها، بهبود گردش خون، تعادل سطح کلسترول و کاهش التهاب کمک میکند و در نتیجه باعث افزایش سلامت قلب و عروق میشود.
طبق مطالعه سال 2012 که در مجله کالج تغذیه آمریکا منتشر شد، مشخص شد که مصرف گردو اثرات مثبتی بر کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک دارد که باعث میشود از دیابت و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری شود.

 

4. جلوگیری از سرطان
گردو به دلیل خاصیت ضد التهابی و وجود آنتی اکسیدان های پلی فنول در آن، یک ماده غذایی مفید است و می تواند به جلوگیری از تشکیل سرطان کمک کند.
در سال 2013، محققان مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس تحقیق کردند که آیا یک رژیم استاندارد حاوی گردو باعث ایجاد و رشد سلول های سرطانی پروستات در انسان می شود یا خیر. آنها دریافتند که رژیم غنی شده با گردو، تعداد تومورها و رشد آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و اندازه متوسط ​​نهایی تومور در موش هایی که رژیم غذایی حاوی گردو داشته اند تقریبا یک چهارم اندازه های متوسط ​​تومورهای پروستات در موش هایی است که رژیم غذاییشان شامل گردو نبوده است!

 

5. کاهش وزن و لاغری
گردو به طور موثر باعث کاهش احساس گرسنگی میشود. گردو همچنین مواد مغذی انباشته شده است، به این معنی که ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های ضروری را با درصد کمی از کالری مصرفی روزانه تامین میکند. گردو ترکیباتی دارد که چربی شکم را می سوزاند، زیرا حاوی اسیدهای چرب و برخی از پروتئین ها است که هر دو به شما کمک می کند تا احساس سیری کامل کنید.
اگرچه گردو چرب است و کالری دارد اما وجود اسیدهای چرب، پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی مورد نیاز در گردو به بدن برای داشتن وزن پایدار، کنترل قند خون، تنظیم انسولین و اشتها و تعادل کلسترول بدن بسیار کمک میکند.

 

6. باروری و رشد جنین
گردو سرشار از مواد معدنی ضروری است. گردو دارای پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم، فسفر، منگنز و پتاسیم است. به عنوان مثال، اگر شما پتاسیم کم دارید، گردو می تواند سطح این ماده را در بدن بالا ببرد. بنابراین زنان باردار، مادران شیرده و بچه های کوچک میتوانند برای تامین مواد غذایی ضروری بدنشان به طور منظم از گردو استفاده کنند.
برای مثال، منگنز یافت شده در گردو، یک ماده مهم برای رشد جنین، بهداشت باروری، بهبود زخم و رشد مغز است. همچنین باعث حفظ متابولیسم سالم و هضم و سوزاندن کربوهیدرات ها شده و به رشد عضلات کمک میکند. بنابر این به بانوان باردار توصیه میشود گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهند. زیرا گردو با تامین مواد مغذی ضروری باعث رشد هرچه بهتر جنین در شکم مادر خواهد شد.

 

7. رشد کودکان و تامین امگا 3

بسیاری از متخصصان سلامت توصیه می کنند که برای تقویت مغز و بهبود در رشد کودکان گردو را در رژیم غذایی آنها قرار دهیم. گردو همچنین یک درمان طبیعی برای اختلال کم توجهی/بیش فعالی (ADHD) و بسیاری مشکلات دیگر در کودکان است. مطالعات متعدد نشان می دهد که در هنگام مصرف مکمل های چربی امگا 3 یا مصرف مقدار زیادی امگا 3 در غذاها، توجه بیشتر شده و مشکلات رفتاری و علائم مرتبط با ADHD در کودکان کاهش می یابد.

 

ارزش غذایی گردو

مواد مغذی موجود در یک اونس از گردو یا حدود 14 نیمه از آن:

کالری:   187

چربی:   5 گرم

پروتئین:   4 گرم

فیبر:   2 گرم

شکر:   کمتر از 1 گرم

کربوهیدرات:   4 گرم

منگنز:   4 میلی گرم (48 درصد DV)

مس:   4 میلی گرم (22 درصد DV)

منیزیم:   45 میلی گرم (11 درصد DV)

فسفر:   98 میلی گرم (10 درصد DV)

ویتامین ب6 (B6):   2 میلی گرم (8 درصد DV)

آهن:   7 میلی گرم (7 درصد DV)

تیامین:   1 میلی گرم (6 درصد DV)

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز گلابی برای سلامتی

 

 

مبنع: www.draxe.com



1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید