خواص، مضرات و فواید شگفت انگیز شیر برای پوست مو، لاغری، بارداری و مردان

خواص، مضرات و فواید شگفت انگیز شیر برای پوست مو، لاغری، بارداری و مردان
خواص، مضرات و فواید شگفت انگیز شیر برای پوست مو، لاغری، بارداری و مردان
خانه سلامت و پزشکی خواص، مضرات و فواید شگفت انگیز شیر برای پوست مو، لاغری، بارداری...
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:1

در فرهنگ غرب، شیر معمولاً به عنوان یکی از بخش‌های اصلی در رژیم غذایی در نظر گرفته می‌شود که مواد مغذی ضروری همچون کلسیم، پروتئین و ویتامین D را برای بدن فراهم می‌کند. محصولات شیری و لبنی از حیواناتی مثل گاو، گوسفند، شتر و بز تهیه می‌شوند که در این مطلب، بحث اصلی در رابطه با خواص شیر گاو است.

خواص، مضرات و فواید شگفت انگیز شیر برای پوست مو، لاغری، بارداری و مردان

خواص، مضرات و فواید شگفت انگیز شیر برای پوست مو، لاغری، بارداری و مردان

فواید شیر

 

  1. سلامت استخوان

 

شیر برای استخوان‌ها بسیار مفید است، زیرا ویتامین D و کلسیم را تأمین می‌کند. با این وجود تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که کلسیم به تنهایی مانع از پوکی استخوان نمی‌شود و عواملی چون فعالیت‌های فیزیکی، ورزش، ترک سیگار و رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از شکستگی و پوکی استخوان بسیار مهم هستند.

 

  1. سلامت مغز

 

محققان دانشگاه کانزاس دریافته‌اند افراد سالمندی که محصولات لبنی بیشتری مصرف می‌کنند، مقدار گلوتاتیون (ترکیب پروتئینی کوچک) بیشتری در مغز دارند. افرادی که سه بار در روز از محصولات لبنی استفاده می‌کنند، حدود 30 درصد سطح آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به کسانی که یک ششم این مقدار را مصرف می‌کنند، دارند.

 

  1. سلامت قلب و فشار خون

 

مقدار پتاسیم بالا در شیر، کمک کننده مناسبی برای حفاظت از قلب است. البته مصرف بیش از حد از فراورده‌های لبنی پر چرب، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

 

  1. افسردگی

 

مقدار مناسب ویتامین D به تولید سروتونین که هورمونی مرتبط با خلق و خو، اشتها و خواب است، کمک می‌کند. کمبود ویتامین D باعث افسردگی در بزرگسالان می‌شود. شیر ویتامین D را تأمین می‌کند و منبع خوبی از کلسیم است. علاوه بر این، کلسیم موجود در شیر، به جذب ویتامین D در بدن کمک می‌کند.

 

  1. ساخت عضله و کاهش وزن

 

شیر منبع طبیعی پروتئینی با کیفیت بالا است که برای حفظ یا افزایش عضلات بدون چربی مورد نیاز است. عضلات و ماهیچه‌های سالم به سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند و باعث کاهش و حفظ وزن می‌شوند. رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا، منجر به شکل گیری عضله و کاهش وزن می‌شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که پروتئین بیش از حد می‌تواند تولید اسید را افزایش دهد. در نتیجه مقدار کلسیم بیشتری از استخوان برای خنثی سازی اسید استفاده می‌شود که این امر موجب به خطر افتادن سلامتی استخوان‌‌ها می‌شود.

 

مضرات شیر

 

برخی معتقدند که انسان تنها گونه‌ای است که پس از گرفته شدن از شیر مادر، مصرف شیر را ادامه می‌دهد که نشان می‌دهد این امر غیر طبیعی است. برخی هم مخالف این نظر هستند و اهمیت لبنیات را در سلامتی دراز مدت خود مورد سؤال قرار داده‌اند. بعضی از افراد از مصرف شیر دوری می‌کنند، زیرا باعث آلرژی در آن‌ها می‌شود.

 

  1. آلرژی و حساسیت

 

عدم هضم لاکتوز (قند شیر) بعد از نوشیدن شیر در برخی افراد می‌تواند موجب ناراحتی‌های گوارشی اعم از التهاب، استفراغ و یا اسهال شود. تولید شیرهای بدون لاکتوز راه حلی برای این مشکل است. آلرژی شیر متفاوت از عدم هضم لاکتوز است که در آن سیستم ایمنی بدن، پادتن‌های آلرژی را تولید می‌کند. ناراحتی دستگاه گوارش، آسم ، اگزما، خون ریزی و التهاب ریه نمونه‌هایی از علائم آن هستند. افرادی که دارای آلرژی شیر هستند باید از مصرف شیر و مشتقات آن نظیر کره، پنیر و ماست بپرهیزند.

حساسیت به کازئین (نوعی پروتئین در شیر)، با آلرژی و عدم هضم لاکتوز متفاوت است که می‌تواند باعث سوزش در تمام بدن شود و علایم آن میگرن، جوش و آکنه پوست است. هر کس که دچار این حساسیت می‌شود باید از متخصص تغذیه مشاوره بگیرد تا شیر را از رژیم غذایی حذف و یا مقدار آن را کم کند.

 

  1. خطر سرطان

 

مصرف بالای کلسیم در فراورده‌های لبنی، با افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنان و سرطان پروستات در مردان رابطه مستقیمی دارد.

 

  1. شیر طعم دار

 

شیرهای طعم دار با شکر، شیرین کننده‌های مصنوعی و سایر مواد افزودنی، گزینه مناسبی برای سلامتی نیستند. برای مقدار مصرف آن‌ها، هر فرد باید با تجویز پزشک متخصص از آن‌ها استفاده کند.

 

ارزش غذایی شیر

 

ارزش غذایی شیر بستگی به مقدار چربی آن دارد. یک فنجان 244 گرمی شیر با 25/3 درصد چربی و ویتامین D اضافی، حاوی موارد زیر است:

انرژی: 149 کالری

چربی: 8 گرم

قند: 32/12 گرم

پروتئین: 69/7 گرم

کلسیم: 276 میلی گرم

فسفر: 205 میلی گرم

پتاسیم: 322 میلی گرم

ویتامین D: 124 واحد

 

یک فنجان 245 گرمی شیر کم چرب با ویتامین D و ویتامین A اضافی، حاوی ارزش غذایی زیر است:

انرژی: 83 کالری

چربی: 2/0 گرم

پروتئین: 26/8 گرم

قند: 47/12 گرم

کلسیم: 299 گرم

فسفر: 247 میلی گرم

پتاسیم: 382 میلی گرم

ویتامین D: 115 واحد

 

همچنین شیر حاوی مقداری منیزیم، ویتامین A، ریبوفلاوین، کولین، ویتامین B6 و ویتامین B12 است.
لازم به ذکر است که کولین به عنوان عامل فاکتور ویتامین B شناخته می‌شود و به خواب، حرکت عضلانی، یادگیری و حافظه کمک می‌کند. همچنین کولین به نگهداری ساختار غشاهای سلولی، انتقال امواج عصبی، جذب چربی و کاهش التهاب کمک می‌کند.

 

 

 

 

 



1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید