خواص لوبیا سبز؛ 8 خاصیت دارویی شگفت انگیز لوبیا سبز که باعث سلامتی بدن میشود!

خواص لوبیا سبز
خواص لوبیا سبز
خانه سلامت و پزشکی خواص لوبیا سبز؛ 8 خاصیت دارویی شگفت انگیز لوبیا سبز که باعث...
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نظرات:3

لوبیا سبز یکی از انواع لوبیا است که نام علمی آن Phaseolus vulgaris است. البته این نام علمی به اوناع لوبیا از جمله قرمز، سبز، سفید و پینتو اشاره دارد.

خواص لوبیا سبز
خواص لوبیا سبز

تاریخچه لوبیا سبز

شواهد نشان میدهد که لوبیا سبز در حدود 7000 سال پیش در کشور پرو به کشت میشده اما امروزه در سراسر جهان تولید می شود. کشت کنندگان لوبیای سبز تا سال 2012 اندونزی، هند و چین بودند. اما امروزه لوبیا سبز در مقادیر زیادی در ایالات متحده نیز تولید می شود.

در حالی که لوبیا و غلاف از لوبیا سبز بخش خوراکی این گیاه هستند، آنها تنها بخش گیاه لوبیا سبز نیستند. برگ های سبز لوبیا سبز یا بنفش می باشند و گل های لوبیا سبز سفید، صورتی یا بنفش و اغلب توسط حشرات گرده افشانده می شوند.

در سال 1894، کلوین کیینی، گیاه شناس، موفق به برداشتن برخی از گونه های سبز لوبیا شد که از طریق پرورش انتخابی بدست آمده بود، و از این رو به او نام مستعار “پدر لوب رامبل” را دادند.
امروزه بیش از 130 نوع لوبیا سبز وجود دارد که به دو دسته تقسیم می شوند: بوش و قطبی
بوش
گونه های بوش گیاهان کوتاه قدی هستند که نیازی به کمک ندارند تا بتوانند به طور مستقیم (بین هشت تا 20 اینچ) رشد کنند.
قطبی
لوبیا سبز قطبی باید توسط ابزار دیگر کشاورزی و پشتیبانی رشد کند تا به ارتفاع حدود هفت پا رشد کند.

خواص لوبیا سبز برای سلامتی

1. سرطان

یکی از مهمترین خواص لوبیا سبز این است که توانایی پیشگیری از سرطانهای متعدد و جلوگیری از گسترش آن در بدن را دارد.

لوبیا سبز به دلیل آنتی اکسیدانهای موجود در آن میتواند به مبارزه با رادیکالهای آزاد که مسئول بسیاری از بیماریها در بدن هستند بپردازد.
همچنین دانشمندان طی تحقیقات خود دریافتند که: خاصیت ضد عفونی کنندگی لوبیا با وجود نشاسته مقاوم، فیبر رژیم غذایی محلول و غیرحلول، ترکیبات فنلی و همچنین سایر میکروپروسسورها مانند اسید فیتیک، مهارکننده های پروتئاز و ساپونین ها باعث میشود این نوع لوبیا برای مبارزه با سرطان بسیار مفید باشد.

مواد مغذی موجود در سبزیجات سبز به خواص ضد انعقادی در بدن کمک می کند و از این رو لوبیا سبز را در میان قوی ترین غذاهای ضد سرطانی قرار می دهد. همچنین باید گفت پپتیدهای موجود در سبزیجات سبز می توانند رشد سلول های سرطانی را آهسته یا متوقف کنند.

مصرف منظم لوبیا سبز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ، دهانه رحم، ریه و پروستات میشود.

ویتامین C و ویتامین K در لوبیا سبز به میزان زیادی یافت میشود. این دو ویتامین جز ویتامینهایی هستند که در مبارزه با سرطان بسیار کارآمد هستند.

2. ایدز (HIV)

HIV یا ویروس نقص ایمنی بدن، یک ویروس غیر قابل تجدید توسط تبادل مایعات بدن است. بر خلاف دیگر ویروس ها، اچ آی وی نمی تواند به طور کامل از بدن خارج شود. اچ آی وی / ایدز خطرات سلامتی زیادی دارد زیرا به سلول های T که به طور معمول بدن را در مقابل عفونت حفظ میکند حمله می کند.

برای کاهش این روند، پزشکان اغلب داروهای ضد رتروویروسی را تجویز می کنند، که سعی دارند تا رونویسی معکوس را متوقف کنند تا ویروس بتواند به عنوان سریع به بدن آسیب وارد کند.

مطالعات نشان داده اند که مصرف لوبیا سبز به طور قابل توجهی باعث کاهش رونویسی معکوس شده در سلول های HIV می شود، که شایع ترین شکل HIV در سراسر جهان است. این یافته ها نشان می دهد که لوبیای سبز، همراه با درمان ضد رتروویروسی و سایر مواد غذایی مانند اسپیرولین، یک راه حل درمان درازمدت برای بیماران مبتلا به این ویروس ها میباشد.

3. دیابت

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان نشان داده است که قرار دادن حبوباتی از جمله لوبیا سبز در رژیم غذایی (در هفته سه بار یا بیشتر در هفته)، می تواند خطر ابتلا به دیابت را تا 35 درصد کاهش دهید. این موضوع به دلیل وجود فیبر و کربوهیدرات در این نوع حبوبات است. کنند.
سایر روشهای کاهش خطر ابتلا به این بیماری شامل مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین است. لوبیا سبز همچنین دارای گلیسمی پایین است. رژیم های غذایی کم گلیسمی به شدت با کاهش حساسیت به انسولین ارتباط دارند و پاسخ انسولین رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت را تنظیم می کنند. همچنین می توانند در بدن شما به درستی فرآیند انسولین را کنترل کند.
مطالعات دیگر نشان داده است مصرف لوبیا سبز بر التهاب مربوط به دیابت تمرکز کرده و در کاهش این التهاب نقش کلیدی ایفا می کند.

4. کاهش وزن و لاغری

لوبیا سبز یک غذای عالی برای مدیریت سطح گلوکز در افرادی است که در معرض خطر چاقی قرار دارند، زیرا شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد.

اضافه کردن لوبیا سبز به وعده های غذایی متعادل، به شما کمک می کند وزن خود را با پایین آوردن سطح قند خون خود کاهش دهید.

5. قلب

لوبیا از طریق کاهش کلسترول خون و مدیریت سندرم متابولیک، خوشه ای از شرایط مرتبط با خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش میدهد و به حفظ سلامت قلب کمک می کند.
مطالعات نشان داده که استفاده از حبوبات چهار بار یا بیشتر در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 22 درصد کاهش دهد. خوردن فقط ¾ فنجان لوبیا روزانه خطر ابتلا به ضربان قلب بالا را تا 38 درصد کاهش می دهد.

لوبیا سبز همچنین به خاطر ویتامین K و لوتئین موجود در آن در حفظ قلب بسیار مفید است.

6. باروری

بین 13 تا 17 درصد از زوجینی که در سن باروری هستند با ناباروری دست و پنجه نرم میکنند. این همان درصد بالایی است که سازمان بهداشت جهانی اخیرا آن را به عنوان یک بیماری اجتماعی شناخته است، به این معنی که این مشکل به دلیل عوامل مختلف اجتماعی و اقتصادی است.

شیوه زندگی و تغذیه مناسب به میزان زیادی بر باروری تاثیر می گذارد. لوبیا سبز و سایر حبوبات منابع عالی تغذیه برای افرادی هستند که در معرض خطر ناباروری قرار دارند؛ چرا که لوبیا سبز دارای شاخص گلیسمی پایین است و همچنین حاوی مقادیر قابل توجه فولات و آهن است، که این مواد در زمینه بهبود باروری نقش مهمی ایفا می کنند.

فولات موجود در لوبیا سبز نیز خطرات مربوط به نقایص زایمان را کاهش می دهد.

7. دستگاه گوارش

فیبر موجود در لوبیا سبز از بسیاری از مشکلات گوارشی جلوگیری می کند. ویتامین B12 و ویتامین C و آهن موجود در لوبیا سبز به سلامت دستگاه گوارشی کمک میکند.

8. استحکام استخوان ها

ویتامین K بالای موجود در لوبیا سبز می تواند به بدن کمک کند تا بافت استخوان ها را مستحکم نگه دارد. مصرف لوبیا سبز به افراد سالمند مبتلا به پوکی استخوان، ورزشکاران توصیه میشود زیرا خطر شکستگی استخوان را کاهش میدهد و حتی به بهبود استخوان های شکسته نیز کمک میکند.

مضرات و اثرات جانبی احتمالی لوبیا سبز

در حالی که لوبیا سبز دارای مزایای بسیاری است، چند مورد را نیز باید در نظر گرفت. مصرف لوبیا سبز به طور منظم، به دلیل وجود اسید اگزالیک (رایج در بسیاری از سبزیجات سبز) میتواند باعث ایجاد سنگ در دستگاه ادراری شود. بنابر این همیشه همراه با مصرف آن مقدار زیادی آب نیز برای کمک به کاهش خطر ایجاد سنگ در مجاری ادراری بنوشید.
اگر سابقه سنگهای دستگاه ادراری دارید، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

اگر شرایطی دارید که باعث کمبود مواد معدنی می شود، بهتر است مصرف لوبیا سبز را به دلیل مقدار کمی اسید فیتیک موجود در آن محدود کنید. همچنین می توانیدبا مصرف لوبیا سبز پخته و اجتناب از مصرف آن به صورت خام اسید فیتیک موجود در آن را از بین ببرید.
همچنین اگر مشکوک به آلرژی لوبیا سبز هستید، خوردن آن را متوقف کنید و بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

ارزش غذایی لوبیا سبز

در هر 100 گرم از لوبیا سبز:

کالری: 31
کربوهیدرات: 7.1 گرم
پروتئین: 1.8 گرم
چربی: 0.1 گرم
فیبر: 3.4 گرم
ویتامین سی (C): 16.3 میلی گرم
ویتامین کا (K): 14.4 میکروگرم
ویتامین آ (A): 690 یکای بین المللی
منگنز: 0.2 میلی گرم
فولات: 37 میکروگرم
تیامین: 0.1 میلی گرم
ریبوفلاوین: 0.1 میلی گرم
آهن: 1 میلی گرم
منیزیم: 25 میلی گرم
پتاسیم: 209 میلی گرم

منبع: draxe.com

همچنین بخوانید: خواص شگفت انگیز کرفس



3 نظرات

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید