عمده ترین خواص بادام برای کنترل قند خون، کاهش وزن و لاغری

عمده ترین خواص و مضرات بادام برای کنترل قند خون، کاهش وزن و لاغری
عمده ترین خواص و مضرات بادام برای کنترل قند خون، کاهش وزن و لاغری
خانه سلامت و پزشکی عمده ترین خواص بادام برای کنترل قند خون، کاهش وزن و لاغری
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

خواص کم‌نظیر بادام برای سلامتی

بادام یکی از شناخته شده‌ترین درختان آجیلی است که با وجود داشتن چربی زیاد، بسیار مفذی و سالم است. بادام در انواع شیرینی، کیک، بیسکویت، نان، شکلات و بستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عمده ترین خواص و مضرات بادام برای کنترل قند خون، کاهش وزن و لاغری
عمده ترین خواص و مضرات بادام برای کنترل قند خون، کاهش وزن و لاغری

1. بادام حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است.

بادام، دانه خوراکی است که بر روی درخت رشد می‌کند. بادام متعلق به خاورمیانه است، اما در حال حاضر ایالت متحده امریکا بزرگترین تولید کننده آن است. بادام دارای مشخصات مغذی فوق العاده قابل توجهی است. یک اونس (حدود 28 گرم) بادام، شامل موارد زیر است:

فیبر: 5/3 گرم
پروتئین: 6 گرم
چربی: 14گرم
ویتامین E: 37 درصد از رژیم غذایی پیشنهادی
منگنز: 32 درصد از رژیم غذایی پیشنهادی
منیزیم: 20 درصد از رژیم غذایی پیشنهادی

 

همچنین بادام حاوی مقادیری از مس، ویتامین B2 و فسفر است و یک مُشت از آن، 161 کالری و 5/2 گرم کربوهیدرات قابل هضم را برای بدن فراهم می‌کند.

عمده ترین خواص و مضرات بادام برای کنترل قند خون، کاهش وزن و لاغری
عمده ترین خواص و مضرات بادام برای کنترل قند خون، کاهش وزن و لاغری

علاوه بر این بادام دارای فیتیک اسید بالایی است که از جذب مواد معدنی خاصی جلوگیری می‌کند؛ به عبارتی مقدار آهن، روی و کلسیم دریافتی از بادام را تا حدی کاهش می‌دهد.

2. بادام با آنتی اکسیدان‌ها بارگذاری می‌شود.

بادام یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها در برابر استرسِ اکسیداتیو که به مولکول‌های سلول‌ها آسیب می‌رسانند و عامل پیری و بیماری‌هایی همچون سرطان هستند، کمک می‌کنند.

آننی اکسیدان‌های قوی در بادام عمدتاً در لایه قهوه‌ای رنگ پوست آن متمرکز می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود پوست بادام را در هنگام مصرف از آن جدا نکنید.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که خوردن بادام در وعده‌های اصلی، سبب کاهش برخی از نشانه‌های آسیب اکسیداتیو می‌شود.

3. بادام حاوی ویتامین E زیادی است که از آسیب غشای سلول‌ها محافظت می‌کند.

ویتامین E نام گروهی از آنتی اکسیدان‌های محلول در چربی است. این آنتی اکسیدان‌ها در غشاهای سلولی در بدن تولید می‌شوند و سلول‌ها را از آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

بادام یکی از بهترین منابع ویتامین E است که یک اونس از آن، 37 درصد از مصرف روزانه ویتامین E را تأمین می‌کند و باعث کاهش بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر می‌شود.

4. بادام می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند.

دانه‌های آجیلی، حاوی کربوهیدرات کم، اما چربی‌های سالم ، پروتئین و فیبر زیاد هستند که برای افراد دیابتی بسیار مناسب هستند. در بادام علاوه بر این مواد، منیزیم فراوانی نیز وجود دارد.

منیزیم ماده معدنی است که در بیش از 300 فرایند بدنی، از جمله کنترل قند خون نقش به سزایی دارد.

مصرف روزانه منیزیم حدود 310 تا420 میلی گرم است که با خوردن دو اونس بادام، نصف این مقدار تأمین می‌شود. معمولاً 25 تا 38 درصد از بیماران دیابتی نوع 2 از کمبود منیزیم رنج می‌برند که اصلاح کمبود آن، به طور چشم گیری سطح قند خون را کاهش می‌دهد و عملکرد انسولین را بهبود می‌بخشد.

5. بادام برای فشار خون مفید است.

منیزیم در بادام به کاهش فشار خون کمک می‌کند. فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است.

کمبود منیزیم صرف نظر از این که اضافه وزن دارید یا خیر، به شدت با مشکلات فشار خون در ارتباط است. مطالعات نشان داده‌اند که اصلاح کمبود منیزیم می‌تواند منجر به کاهش شدید فشار خون شود.

6. بادام باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود.

داشتن سطح بالایی از لیپوپروتئین‌های کلسترول (کلسترول بد) در خون، عامل مهمی در بیماری‌های قلبی است. آنچه که می‌خورید می‌تواند تأثیرات مهمی بر روی سطح کلسترول داشته باشد که طبق بررسی‌ها، بادام بر روی این سطح مؤثر است. همچنین بادام باعث از بین بردن چربی نواحی شکم می‌شود.

7. خوردن بادام باعث کاهش گرسنگی و کاهش کالری مصرفی می‌شود.

پروتئین و فیبر برای افزایش سیری بسیار مناسب هستند و به افراد کمک می‌کنند که احساس سیری بیشتری داشته باشند و لذا به مصرف کالری کمتری نیاز داشته باشند.

تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن روزانه 5/1 اونس بادام موجب کاهش گرسنگی و کاهش اشتها می‌شود.

8. بادام برای کاهش وزن فوق العاده است.

آجیل‌ها حاوی مواد مغذی هستند که هضم آن‌ها برای بدن سخت و دشوار است. حدود 10 تا 15 درصد کالری موجود در مغز آجیل‌ها جذب نمی‌شوند و بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف آجیل‌ها سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند.

آجیل‌ها علاوه بر مبارزه با گرسنگی، موجب کاهش وزن هم می‌شوند. رژیم کم‌کالری حاوی 3 اونس ( حدود 84 گرم) از بادام، 62 درصد باعث کاهش وزن در قیاس با رژیم غنی شده از کربوهیدارت‌های مختلف می‌شود.

لذا افرادی که در رژیم غذایشان از بادام استفاده می‌کنند، با وجود داشتن چربی بالا در بادام، به میزان بیشتری می‌توانند وزن خود را کاهش دهند و چربی‌های دور شکم را از بین ببرند.

بنابراین بادام به عنوان یک غذای تقریباً کامل شناخته می‌شود.

ملاحظاتی در مصرف بادام

خطرات احتمالی در رابطه با مصرف بادام وجود دارد که آلرژی به بادام، شایع‌ترین نوع آن است. علایم آلرژی بادام شامل موارد زیر هستند:
• درد یا گرفتگی عضلات معده
• تهوع و استفراغ
• مشکلات بلع
• اسهال
• خارش
• تنگی نفس
• دشواری تنفس
لذا اگر به بادام آلرژی دارید، از مصرف خود آن و موادی که در آن‌ها بادام استفاده می‌شوند، بپرهیزید.

 

 



بررسی اجمالی بررسی
از مطلب ما راضی بودید؟
95 %

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید