چای ترش؛ 7 خاصیت شگفت انگیز چای ترش برای سلامتی

خواص چای ترش
خواص چای ترش
خانه سلامت و پزشکی چای ترش؛ 7 خاصیت شگفت انگیز چای ترش برای سلامتی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:2

چای تُرش (نام علمی: Hibiscus sabdariffa) یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا بصورت نوشیدنی گرم یا سرد مصرف دارد. در آمریکای لاتین و بخصوص در جامائیکا مصرف آن متداول است و بنام گل جامائیکائیا (Sorrel)، و شمال آفریقا بنام چای سودانی و در مصر بنام کرکده (Karkade) مشهور است. مزه آن ترش است و معمولاً با شکر نوشیده می‌شود.
این گیاه یک ساله بوته‌هایی به ارتفاع ۲–۳ متر، برگهای ۳–۵ وجهی سبز مایل به زرد و گلهای زرد با کاسبرگ‌های سبز دارد که بعد از رسیدن میوه، کاسبرگ‌ها به رنگ قرمز در می‌آید.

خواص چای ترش
خواص چای ترش

در این مقاله از یزد نیوز به بررسی خواص چای ترش و عوارض جانبی مصرف آن خواهیم پرداخت.

خواص چای ترش

1. کاهش فشار خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف چای ترش فشار خون را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
چای ترش در بسیاری از کشورها به عنوان درمان طبیعی برای فشار خون بالا استفاده میشود و هیچ گونه عوارض جانبی در بر ندارد – به جز در دوزهای بسیار بالا.

مزیت چای ترش نسبت به داروهای کاهش فشار خون این است که چای ترش بر خلاف قرصهای کاهش فشار خون باعث عدم تعادل الکترولیت نمیشود.

2. کاهش کلسترول خون و تری گلیسیرید

افزایش فشار خون و تری گلیسیرید دو عامل خطر ابتلا به بیماری قلبی است که میتواند باعث ایجاد بخشی بزرگتر از علائم شناخته شده به عنوان سندرم متابولیک باشد که به افزایش خطر ابتلا به دیابت و سکته مغزی نیز منجر میشود. در یک مطالعه منتشر شده مشخص شده مصرف چای ترش برای کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک مفید است.
همانند فشار خون، چای ترش برای کاهش چربی خون بالا نیز مفید است.

3. مبارزه با سرطان های خاص

چای ترش احتمالا به علت آنتی اکسیدان های موجود در آن، باعث کاهش مرگ سلولی در افراد مبتلا به سرطان خون می شود. این موضوع می تواند گامی امیدوار کننده در مبارزه با سرطان خون باشد.

با توجه به تحقیقات انجام شده در موسسه بیوشیمی و بیوتکنولوژی در دانشگاه پزشکی چانگ شان در تایوان، نتایج نشان میدهد که چای ترش برای مبارزه با سرطان معده نیز موثر است.

4. کاهش وزن و لاغری

اگر به دنبال نوشیدنی هستید که باعث کاهش خطر ابتلا به چاقی شود، چای ترش یکی از بهترین گزینه هاست. در حالی که آنتی اکسیدان های موجود در این چای برای محافظت از سلول های شما در تلاش هستند، دیگر ترکیبات موجود در چای ترش، باعث چربی سوزی و کاهش وزن می شوند و سایر خطرات مرتبط با اضافه وزن را کاهش می دهد.

مطالعات انجام شده توسط دانشمندان ارتباط مستقیم و موثری بین چای ترش و افزایش متابولیسم بدن پیدا کرده است. عصاره چای ترش حتی از جذب نشاسته و ساکارز به صورت نسبی جلوگیری میکند.

نوشیدن یک فنجان چای ترش در روز برای مبارزه با مقاومت به انسولین کمک میکند و برای بیماران دیابتی مفید است.

مصرف چای ترش با بیماری کبد چرب نیز مبارزه میکند و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان کبد و نارسایی کبد را نیز کاهش میدهد.

5. مبارزه با افسردگی

اگر از افسردگی رنج می برید، چای ترش میتواند به عنوان یک درمان طبیعی برای مقابله با علائم افسردگی مانند خستگی، احساس ناامیدی، از دست دادن علاقه به سرگرمی و موارد دیگر، به شما کمک کند.

6. درمان عفونتها

چای ترش خاصیت ضد باکتریایی دارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره چای ترش، پتانسیل از بین بردن باکتری MRSA را دارد.

MRSA یک باکتری است که سالانه بیش از 90،000 عفونت را در ایالات متحده ایجاد می کند. پیشگیری و درمان عفونت باکتریایی حیاتی است، زیرا باعث مشکلات جدی مانند آبسه، عفونت خون (سپسیس) و ذات الریه میشود.

7. جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه

از آنجایی که چای ترش خاصیت ضد انگل دارد باعث سلامت کلیه و سیستم های ادراری میشود و خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش میدهد.

8. قاعدگی

مصرف چای ترش برای زنانی که دوره های نامنظمی دارند سودمند است. البته ممکن است باعث قاعدگی پیش از موعد نیز
شود.

اثرات جانبی و مضرات احتمالی چای ترش

چای ترش در دوزهای بسیار بالا به کبد آسیب میزند.
یکی از اثرات منفی چای ترش مربوط به زنان باردار است. مصرف این چای در دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد قاعدگی و یا منجر به اثرات ماندگاری بر روی جنین شود. بنابر این زنان باردار هرگز نباید چای ترش مصرف کنند.

هشدار درباره تداخل با داروها

نکته ای که در مصرف چای ترش باید به آن دقت کرد مصرف همزمان آن با برخی داروهاست که ممکن است باعث کاهش اثربخشی دارو و یا ایجاد عوارض شود.
به عنوان مثال، اگر از داروهای کاهش فشار خون استفاده می کنید، چای ترش ننوشید مگر اینکه پزشک شما اجازه مصرف آن را بدهد زیرا ممکن است فشار خونتان به میزان خطرناکی کاهش یابد.
بیماران مبتلا به دیابت که داروهای مربوط به دایبت را مصرف میکنند نیز باید در مصرف چای ترش دقت کنند، زیرا می تواند سطح قند خون را کاهش داده و در نتیجه اثر داروهای کاهش قند خون را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: داشتن موهای پر پشت، سالم و درخشان با استفاده از سرم موهای خانگی



2 نظرات

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید