خواص شگفت‌انگیز روغن سیاه دانه برای پوست و مو

فواید و خواص سیاه دانه
فواید و خواص سیاه دانه
خانه سلامت و پزشکی خواص شگفت‌انگیز روغن سیاه دانه برای پوست و مو
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نظرات:2

آیا روغن سیاه دانه برای سلامتی مفید است؟ خواص روغن سیاه دانه برای پوست چیست؟ در این مطلب از مجله یزدنیوز به بررسی کامل فواید روغن سیاه دانه خواهیم پرداخت.

مطالعات بسیاری در مورد روغن سیاه دانه نشان می‌‌دهد که این روغن ممکن است مزایای سلامتی و آرایشی بسیاری داشته باشد. از جمله فواید روغن سیاه دانه می‌توان کمک به کاهش وزن، بهبود شرایط پوستی و حتی درمان سرطان و دیابت را نام برد. در ادامه به طور کامل فواید و مضرات روغن سیاه دانه و طریقه مصرف آن را بررسی می‌کنیم.

سیاه دانه چیست؟

سیاه‌دانه از گیاه کوچکی با گل­‌های بنفش کم­رنگ، آبی و یا سفید به ­دست می‌­آید که در اروپای شرقی، آسیای غربی و خاورمیانه رشد می‌­کند. طی هزاران سال، انسان از این دانه‌های ریز سیاه به عنوان داروی طبیعی استفاده می­‌کرده است.

سیاه دانه به انگلیسی black seed یا شونیز، بومی جنوب شرقی آسیاست و بیش از ۲۰۰۰ سال است که به عنوان دارو استفاده می‌شود.

طبع سیاه‌دانه گرم و خشک است. امروزه از سیاه‌دانه و روغن سیاه‌دانه برای مصارف دارویی، درمانی و آشپزی به عنوان ادویه استفاده می‌شود.

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه­‌دانه حاوی ماده مؤثرۀ تیموکینون است که ترکیبات آنتی‌­اکسیدانی و ضد التهابی دارد و احتمالا می­‌تواند کاهش‌دهندۀ تومور در بدن افراد بیمار باشد.

طریقه مصرف روغن سیاه‌دانه

روغن سیاه‌­دانه را می‌­توان به ­شکل کپسول مصرف کرد و به ­دلیل خواصی که برای پوست دارد، می‌­توان آن را به ­صورت موضعی نیز به پوست مالید.

همچنین می­‌توان روغن سیاه­‌دانه را به روغن­‌های ماساژ، شامپو و محصولات مراقبت از پوست خانگی اضافه کرد.

از روغن سیاه­دانۀ با کیفیت بالا می­‌توان در پخت­‌وپز، نانوایی و نوشیدنی‌­ها نیز استفاده کرد.

فواید و خواص سیاه دانه و روغن سیاه دانه برای پوست صورت

خواص بی‌شمار سیاه دانه برای پوست و مو آن را به یک روغن محبوب تبدیل کرده است.

  • روغن سیاه دانه و بیماری پوستی پسوریازیس

پسوریازیس که یک بیماری پوستی است؛ وضعیت تولید سلول‌های پوستی را به هم می‌ریزد. در بعضی از قسمت‌های پوست بدن فرد مبتلا به پسوریازیس، پلاک‌های قرمز رنگ ظاهر می‌شود که عموما با خارش و درد همراه هستند.

گاهی این پلاک‌های قرمز رنگ، به شکل یک لکه روی پوست فرد نمایان می‌شود که ظاهری نامناسب ایجاد می‌کند. به همین علت پسوریازیس باعث رنجش افراد می‌شود.

بیماری پوستی صدف یکی از انواع بیماری خودایمن است. در واقع سیستم ایمنی بدن علیه خودش حمله می‌کند.

از آن جایی که روغن سیاه دانه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و برای تنظیم سلول‌های ایمنی بدن به خوبی کاربرد دارد؛ مصرف آن برای مقابله با بیماری پسوریازیس توصیه می‌شود.

در تحقیقات طب سنتی، دانه‌های سیاه دانه و روغن سیاه دانه، برای پوست پسوریاتیک در راستای کاهش درد و بهبود التهاب زخم‌ها، بافت‌سازی مجدد و همین طور درمان پلاک قرمز رنگ روی پوست استفاده می‌شود.

اما توجه به این نکته ضروری است که علت پسوریازیس ناشناخته است و درمان قطعی نیز برای آن تاکنون پیدا نشده، روغن سیاه‌دانه می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.

  • فواید و خواص سیاه دانه برای جوش صورت و آکنه

روغن سیاه دانه ضد التهاب است و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند.

  • سیاه دانه برای کک و مک

بعضی از پژوهش‌ها حاکی از آن است که روغن سیاه دانه می‌تواند برای درمان لک‌های پوستی و کک و مک مفید باشد.

همچنین بخوانید: خواص زنجبیل برای پوست و مو

فواید و خواص سیاه دانه و روغن سیاه دانه برای موی سر

  • روغن سیاه دانه برای شوره سر

مطالعات نشان داده که استفاده روزانه از روغن سیاه دانه به درمان شوره سر کمک می‌کند.

  • فواید و خواص روغن سیاه دانه برای ریزش مو

روغن سیاه دانه حاوی پروتئین، چربی، آب و کربوهیدرات بوده و به عنوان یک روش طبیعی برای درمان ریزش مو و طاسی شناخته می‌شود.

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای ریزش مو

۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را بر روی موها و پوست سر ماساژ دهید، این کار به مدت چند هفته هر روز انجام دهید و نتایج را ببینید.

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای رشد مو، ابرو و ریش

روغن سیاه دانه را بر روی موی سر، ابرو و ریش بمالید و ماساژ دهید، بگذارید ۴۵ دقیقه بماند و سپس بشویید. این کار را ۳ بار در هفته تکرار کنید.

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای پیشگیری از سفیدی مو

مقدار مساوی از روغن زیتون و روغن سیاه دانه را مخلوط کنید و با دستان خود بر روی موها ماساژ دهید. پس از حدود یک ساعت، شما می‌توانید موهای خود را با آب گرم بشویید.

فواید و خواص دارویی و درمانی سیاه دانه و روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی برای مصارف دارویی و درمان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد استفاده و اثربخشی سیاه دانه روی برخی از بیماری‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • آسم: تحقیقات علمی نشان­‌دهندۀ آن است که مصرف خوراکی سیاه­‌دانه به­ همراه داروهای آسم در برخی از افراد مبتلا به این بیماری موجب بهبود سرفه، خس­‌خس و در مجموع بهبود عملکرد ریۀ بیمار شده است.

مقدار مصرف خوراکی: 2 گرم پودر سیاه­ دانه، روزانه طی مدت 12 هفته مصرف شود.

  • دیابت:  مصرف سیاه­دانه موجب افزایش قند خون افراد دیابتی می­شود. همچنین مصرف سیاه­دانه باعث بهبود سطح کلسترول در مبتلایان به دیابت می­شود.

مقدار مصرف خوراکی: 1 گرم پودر سیاه­ دانه، روزی دو بار، به ­مدت یک سال مصرف شود.

  • فشار خون بالا: تحقیقات نشان می‌­دهد که خوردن سیاه­ دانه موجب کاهش فشار خون می­‌شود.

مقدار مصرف خوراکی: بیش از 12 هفته، روزانه نیم تا 2 گرم پودر سیاه­دانه مصرف شود.

  • ناباروری مردان: طبق تحقیقات، مصرف روغن سیاه ­دانه موجب افزایش تعداد اسپرم و بالا بردن سرعت حرکت اسپرم در مردان نابارور می­‌شود.

مقدار مصرف خوراکی: روزی دو بار، به ­مدت 2 ماه، 2.5 میلی‌­لیتر روغن سیاه دانه استفاده شود.

  • درد پستان در دوران قاعدگی: استفاده از ژل حاوی روغن سیاه­‌دانه بر روی پستان در دوران قاعدگی، باعث کاهش درد پستان در زنان می­‌شود.

مقدار مصرف بر روی پوست: روزی یک­بار ژل 30 درصد روغن سیاه دانه بر روی پستان مالیده شود.

فواید و خواص سیاه دانه برای کاهش وزن و لاغری

سیاه دانه به طور کلی باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن و لاغری افراد می‌شود.

نحوه استفاده از روغن دانه سیاه برای کاهش وزن

روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید از روغن سیاه دانه برای کاهش وزن استفاده کنید. شما با استفاده از روغن سیاه دانه، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهید بدون اینکه کار خاصی کرده باشید.

وجود ویتامین B در این روغن، انرژی بدن را افزایش می‌دهد و شما احساس سیری می‌کنید. از طرفی سوخت‌و‌ساز بدن را هم افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند که کالری بیشتری بسوزانید.

خواص سیاه دانه برای سلامتی

سایر فواید و خواص سیاه دانه و روغن سیاه دانه

  • سیاه دانه برای از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری و درمان زخم معده بسیار مفید است. همچنین سیاه دانه برای درمان حالت تهوع و نفخ معده سودمند است.
  • زنان از سیاه دانه برای کنترل درد زایمان و افزایش شیر مادر در دوران شیردهی استفاده می‌کنند. ترکیب شیر و سیاه دانه و عسل برای تقویت زنان باردار بسیار مفید است.
  • روغن سیاه دانه باعث افزایش غلظت و تحرک اسپرم در مردان می‌شود. مصرف روزانه ۱ قاشق چایی‌خوری روغن سیاه دانه برای دو ماه، باعث افزایش کیفیت منی در مردان نابارور بدون عوارض جانبی می‌شود.
  • روغن سیاه دانه می‌تواند در تنظیم چرخه قاعدگی زنان مفید باشد.
  • روغن سیاه دانه برای از بین بردن علائم درد در ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود.
  • سیاه دانه در طب سنتی برای درمان دیابت و کاهش قند خون افراد دیابتی توصیه شده است.
  • تحقیقات نشان داده که سیاه دانه برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه بسیار مفید است.
  • سیاه دانه به پیشگیری و درمان هموروئید یا بواسیر کمک می‌کند، همچنین سیاه دانه برای کاهش درد بواسیر مفید است.
  • علاوه بر مبارزه با باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند، روغن سیاه دانه، به مبارزه با قارچ‌های عفونتی هم می‌پردازد. روغن سیاه دانه، با داشتن اثرات ضد قارچی (درماتوفیت) برای خانم‌هایی که به کاشت و ترمیم ناخن علاقه زیادی دارند، می‌تواند کمک بسیار زیادی کند.

مصرف سیاه دانه با کاهش چربی و کلسترول بالای خون و کاهش فشار خون بالا برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی موثر واقع می‌شود.

به علت اینکه اکثر اسهال‌ها ناشی از عفونت‌های ویروسی است؛ سیاه دانه می‌تواند به درمان اسهال کمک کند. همچنین سیاه دانه در درمان یبوست نیز موثر است.

روغن سیاه دانه می‌تواند به عنوان جایگزین برخی از رایج‌ترین داروهای ضد کمردرد استفاده شود.

  • خوردن سیاه دانه و ماساژ سر با روغن سیاه دانه می‌تواند به درمان سردرد و میگرن کمک کند.

عوارض جانبی و مضرات مصرف سیاه دانه

  • مقادیر بالای سیاه دانه برای زنان باردار ممکن است عملکرد رحم را کاهش دهد.
  • سیاه دانه ممکن است با پیشگیری از لخته شدن خون، خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • مقادیر بالای سیاه دانه باعث هیپوگلایسمی یا کاهش شدید قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

طرز تهیه روغن سیاه دانه

برای تهیه روغن سیاه دانه در خانه باید یک دستگاه پرس روغن داشته باشید. بدین صورت که دانه‌های سیاه دانه را خوب بشویید و تمیز کنید تا روغن خالص آن‌ها را به دست آورید. دستگاه پرس روغن را هم تمیز کنید تا آلودگی نداشته باشد.

دانه‌های سیاه دانه را در قیف دستگاه پرس بریزید و بگذارید تا با فشار، روغن آن‌ها را بگیرد. روغن سیاه دانه به دست آمده را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و در جای گرم و خشک نگهداری کنید.

روغن سیاه دانه مسکن دردها

مقدار مصرف روغن سیاه دانه در روز

مقدار مصرف روزانه روغن سیاه دانه بر اساس وضعیت فردی و سلامتی هر شخص متفاوت است و برای تعیین دوز آن مشورت با پزشک ضروری است. اما تحقیقات علمی مقدار خوراکی آن را برای درمان برخی بیماری‌ها ثابت کرده است. در بخش فواید و خواص دارویی و درمانی سیاه دانه و روغن سیاه دانه دوز مصرفی هر بیماری را بر اساس همین تحقیقات بیان کردیم.



2 نظرات

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید