خواص پیاز؛ 7 خاصیت شگفت انگیز و باورنکردنی پیاز برای سلامت بدن

پیاز و خواص شگفت انگیز آن
پیاز و خواص شگفت انگیز آن
خانه سلامت و پزشکی خواص پیاز؛ 7 خاصیت شگفت انگیز و باورنکردنی پیاز برای سلامت بدن
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:4

پیاز گیاهی از سرده سیر در زیرتیره پیازیان از تیره نرگسیان است. پیاز به خانواده آلیاسه (Alliaceae) متعلق است و گیاهی است دو ساله با رشد بوته‌ای ضعیف، برگهای استوانه‌ای شکل توخالی که در سال اول با سپری کردن زمان مورد نیاز خود تشکیل سوخ یا پیاز (Bulb) داده و در سال دوم با کشت سوخها و پس از ظهور ساقه (های) گل دهنده و چترها تولید بذر می‌نماید.

پیاز و خواص شگفت انگیز آن
پیاز و خواص شگفت انگیز آن

پیاز خواص فوق العاده ای دارد که باعث بهبود سلامت بدن میشود. نکته ی جالب توجه در مورد پیاز این است که پیاز هرچه طعم و بوی تندتری داشته باشد خواص آن نیز بیشتر است. همچنین پیاز هرچه بشتر در زمین بماند شیرین تر میشود و به مراتب مواد مفید موجود در آن نیز کاهش پیدا میکند. در ادامه به معرفی تاریخجه ی این گیاه و خواص قابل توجه آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه پیاز

شواهد به دست آمده نشان می دهد که پیاز در حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح در بخش هایی از چین، هند و مصر کشت شده است. در مصر، پیاز حتی پرستش میشده و به دلیل ساختار “دایره در داخل یک دایره” ابدیت را نشان میداده است. نقاشی های پیاز حتی در داخل دیوارهای داخلی اهرام مصر و مقبره های مصر نیز یافت شده است! در دوران قحطی نیز به عنوان منبع ارزشمند مواد مغذی استفاده میشده است.همچنین در کتاب مقدس یهودیان نیز از پیاز به همراه خوراکی های دیگری چون خیار، خربزه و سیر نام برده شده است.

در طب سنتی معتقد بودند که تغذیه پیاز تاثیر مثبتی بر درمان بیماری دارد و باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد؛ بنابراین گزارش می شود که پیاز در سراسر جهان به عنوان منبع ارزشمند دارویی و مواد غذایی برای هزاران سال مورد استفاده قرار میگرفته است. اگر چه شواهد قابل توجهی حاکی از این است که پیاز در حدود 5،000 سال پیش در بخش هایی از ایران و غرب پاکستان کشت میشده است.
امروزه، پیاز در سراسر جهان مصرف می شود. بزرگترین تولید کننده پیاز امروز شامل چین و هند و پس از آن ایالات متحده آمریکا است.

خواص پیاز برای سلامتی

1. سرطان

با توجه به مطالعات بالینی انجام شده، پیاز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، تخمدان و دهان می شود که این موضوع به دلیل وجود آنتی اکسیدان ه و در نتیجه جلوگیری از آسیب سلول ها اتفاق می افتد. همچنین ترکیبات گوگردی موجود در پیاز نیز با محافظت از سلولها اط جهش و ایجاد آپوپتوز یافت به جلوگیری از رشد تومورها و رشد سرطان کمک میکند.

2. قلب

پیاز به دلیل خواص فیبرینولیتیک آن باعث کاهش خطر لخته شدن خون در عروق می شود. علاوه بر این، پیاز با محدود کردن فعالیت رادیکال های مضر آزاد در رگ های خونی، باعث کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود گردش خون و کاهش فشار خون بالا شده و در نتیجه برای سلامت قلب بسیار مفید است.

3. استحکام استخوان ها

پیاز برای سلامتی استخوان ها مفید است زیرا پیاز باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان میشود و در نتیجه خطر شکستگی را کاهش می دهد.

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که زنانی که یکبار در روز یا بیشتر پیاز مصرف کردند، چگالی استخوانی آنها 5 درصد بیشتر از افرادی بود که یکبار در ماه یا کمتر از آن پیاز مصرف کردند. همچنین مصرف پیاز در هر روز تا بیش از 20 درصد خطر ابتلا به شکستگی های لگن را کاهش می دهد.

4. دیابت

پیاز برای کنترل سطح قند خون آزاد شده در جریان خون و جلوگیری از مقاومت به انسولین بسیار مفید است. طبق مطالعات انجام شده توسط موسسه تحقیقات منابع گیاهی در کره مشخص شد که عصاره پیاز می تواند با دیابت مبارزه کند زیرا مصرف پیاز باعث کاهش غلظت گلوکز پلاسما، تامین کروم در بدن و کاهش وزن بدن میشود.

5. آسم

کورستین موجود در پیاز به مهار لکنتین ها، پروستاگلاندین ها و هیستامین ها کمک میکند و در نتیجه به پیاز خاصیت ضد التهابی میدهد و باعث میشود که درد و تورم را بهبود بخشد.
از این رو پیاز یکی از بهترین گزینه های گیاهی است که به بهبود بیماری های التهابی دردناک مانند آرتریت یا آسم کمک میکند.

6. سرماخوردگی و عفونت تنفسی

کارشناسان معتقدند که برخی از مواد مغذی موجود در پیاز می تواند سیستم ایمنی بدن را قوی کند؛ و در نتیجه به مبارزه با التهاب، کاهش مخاط در پاساژ بینی، ریه ها و سیستم تنفسی میپردازد. پس اگر از یک بیماری سرد یا تنفسی رنج می برید، سعی کنید که پیاز بیشتری را به عنوان یک راه طبیعی برای مقابله با این مشکل مصرف کنید.

7. باروری

آنتی اکسیدانها تاثیر زیادی بر پارامترهای سلامتی اسپرم دارند، بنابراین پیازبه دلیل وجود آنتی اکسیدان فراوان باعث افزایش سطح تستسترون، غلظت اسپرم، زنده ماندن و تحرک آن و در نتیجه افزایش قدرت باروری در مردان میشود.

ارزش غذایی پیاز

مقادیر زیر مربوط به یک فنجان پیاز خام است

کالری: 64
چربی: 0 گرم
پروتئین: 2 گرم
فیبر: 2 گرم
شکر: 7 گرم
ویتامین سی (C): 8 میلی گرم
ویتامین ب6 (B6): 0.2 میلی گرم
منگنز: 0.2 میلی گرم
فولات: 22 میلی گرم
پتاسیم: 234 میلی گرم
فسفر: 46 میلی گرم
ویتامین B1 تیامین: 0.07 میلی گرم

همچنین بخوانید:خواص شگفت انگیز لوبیا سبز

 

منبع: draxe.com



4 نظرات

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید